ruenuk

bilansconsalting2@gmail.com

0950097173

0503670421

0986403092

0950097173

0986403092

ruenuk

Принципи публічних закупівель

Світовий досвід показує, що найбільш оптимальним способом організації державних закупівель є проведення закупівель на конкурсних засадах.

Принципи державних/публічних  закупівель ґрунтуються на тому, що:

  • закупівлі повинні бути економними (найкраща з можливих комбінація якості та ціни);
  • рішення щодо надання контрактів повинні бути справедливі та неупереджені;
  • процес закупівель повинен бути гласним (інформація доступною, торги публічними, всі рішення повинні реєструватись);
  • процес закупівель повинен бути ефективним (повнота правил, простота і швидкість процедур);
  • важливість підзвітності (складання і зберігання звітів).

Незважаючи на те, що фахівці у сфері закупівель пропонують різні підходи до регулювання державних закупівель, найбільш загальним і повним списком принципів державних/публічних  закупівель вважається такий: ефективність; економічність; рівність і справедливість; відкритість і прозорість; відповідальність.

Реалізація принципу ефективності передбачає, що система державних/публічних закупівель функціонує оперативно, з мінімальними бюрократичними процедурами й витратами на її утримання, що зумовлює основу ефективності  –  досягнення заявленого результату з мінімальними витратами. Тобто така система забезпечує придбання необхідної продукції з найкращим для вирішення конкретного державного завдання співвідношенням ціни та якості.

Принцип економічності при проведенні державних/публічних закупівель допускає, що крім використання мінімально необхідного обсягу ресурсів для укладання договору по закупівлі та контролю за його виконанням, під час проведення закупівель основна увага також приділяється економічним критеріям, серед яких найважливішим є ціна.

 

Додаткові критерії, що забезпечують економічні вигоди для державного замовника, такі:

  • відповідність предмета закупівлі його призначенню (якість);
  • найменші витрати протягом усього терміну використання, або життєвого циклу, продукції, що закуповується (експлуатаційні витрати й витрати на поточний ремонт);
  • мінімальні додаткові витрати (транспортування, зберігання й т. п.).

Питання здешевлення процесу проведення конкурентних торгів також є дуже важливим. У світовій практиці одним з основних шляхів її вирішення є уніфікація. Вона стосується всіх конкурсних процедур: підготування за уніфікованими зразками тендерної документації, пропозицій, проведення кваліфікаційних відборів, системи оцінки тендерних пропозицій, виявлення переможця і укладання контракту.

Принцип рівності (недискримінації) й справедливості означає, що закупівельна діяльність повинна здійснюватися за заздалегідь оголошеними правилами і критеріями, справедливо й чесно, забезпечувати рівні можливості для всіх постачальників, які беруть участь у торгах, незалежно від їх статусу та державної належності.

Забезпечення цього принципу спрямовано на недопущення зменшення (або збільшення) прав будь-якого учасника торгів. Наприклад, встановленням дискримінаційної вимоги вважатиметься обмеження участі у  торгах тільки юридичними особами, або така умова торгів як місцезнаходження особи-учасника торгів лише у певному регіоні. Окрім того, вітчизняні та іноземні учасники повинні брати участь у закупівлі на рівних умовах.

Замовники повинні забезпечити рівноправний доступ усіх учасників до інформації з питань закупівлі.

Відкритість і прозорість у процесі закупівель досягаються шляхом використання спеціальних заходів і процедур, а також складанням звітності по всіх суттєвих діях, які супроводжують проведення закупівлі. З погляду закупівельних процедур принцип відкритості й прозорості полягає в системному і вчасному наданні необхідної інформації всім зацікавленим сторонам за допомогою загальнодоступного ресурсу (друковане видання, сайт у мережі Інтернет і т. п.).

Відповідальність під час закупівель означає, що органи державної влади, зокрема урядовці, несуть дисциплінарну, цивільно -правову й адміністративну (а в деяких випадках і карну: при умові, що їхні дії мали на меті свідоме вчинення злочину) відповідальність  за ухвалені рішення чи навпаки бездіяльність та їхні наслідки.

Однією із цілей розробки та впровадження конкурсних механізмів у сфері державних/публічних  закупівель є запобігання проявам корупції. Реалізація цього принципу здійснюється в першу чергу шляхом забезпечення підзвітності та контролю у сфері закупівель. Саме для цього передбачені порядок своєчасного оприлюднення максимально можливої кількості  документів, пов’язаних із закупівлями, складання звітності, встановлюється відповідальність посадових осіб замовника за порушення законодавства у цій сфері та не допущення участі у торгах суб’єктів господарювання за вчинені ними корупційні правопорушення.

Останні два принципи (вільне  переміщення товарів, та  свободи надання послуг) відповідають принципам Європейського Союзу, закріпленим   в тексті договору про Європейське Співтовариство, який став фундаментом Європейського Союзу. Зокрема, підпункт «с» п.1, ст.3 Договору говорить про те, що для здійснення поставлених цілей діяльність співтовариства має включати: вільний рух товарів; вільний рух осіб; вільний рух послуг; вільний рух капіталу.

Для реалізації цього принципу в Законі передбачено заборону дискримінації (статті 5 та 22 Закону), оприлюднення інформації про закупівлі на англійській мові у разі перевищення певних вартісних порогів (частина 4 статті 10 Закону) та можливість перекладу всіх документів щодо закупівлі на іноземну мову (стаття 15 Закону).